auto abonnement drivejoy

Het einde van de bijtellingskorting voor EV’s

Tot en met 2025 konden zakelijke rijders van elektrische auto’s profiteren van een flinke korting op de bijtelling. Deze regeling maakte het extra aantrekkelijk om over te stappen op elektrisch rijden. In 2026 komt hier echter een definitief einde aan. Vanaf dat moment geldt er geen verlaagd tarief meer en wordt de bijtelling voor elektrische auto’s gelijkgetrokken met die van brandstofauto’s. Dat is even slikken voor wie gewend was aan die fiscale voordelen, maar gelukkig zijn er nog steeds manieren om slim te kiezen.

Wat houdt de bijtelling in 2026 precies in?

Vanaf 1 januari 2026 geldt er een bijtelling van 22% voor alle elektrische auto’s, ongeacht de cataloguswaarde. Dat betekent dat de tijdelijke kortingen op de bijtelling – zoals 16% of 17% over de eerste €30.000 – volledig verdwijnen. Voor wie in 2026 een nieuw leasecontract afsluit of een nieuwe elektrische auto gaat rijden via de zaak, is het dus belangrijk hier rekening mee te houden. Je betaalt vanaf dat moment over de volledige waarde van de auto het normale percentage.

Wat betekent dit concreet voor jou?

De verhoging van de bijtelling betekent dat je maandelijks netto meer gaat betalen voor het privégebruik van een zakelijke elektrische auto. Dit effect is vooral merkbaar bij duurdere modellen. Toch blijft een elektrische auto in veel gevallen nog steeds voordeliger dan een brandstofauto, zeker als je kijkt naar de lage gebruikskosten, het onderhoud en de vrijstelling van BPM en wegenbelasting.

Enkele gevolgen op een rij:

  • Geen fiscaal voordeel meer in 2026 voor zakelijke EV-rijders.
  • De bijtelling wordt 22% over het volledige bedrag van de auto.
  • Maandelijkse lasten stijgen ten opzichte van eerdere jaren.
  • Overweeg om je leasecontract nog in 2025 te starten als dat mogelijk is.

Nog even profiteren in 2025?

Wie zijn nieuwe elektrische leaseauto nog in 2025 op naam laat zetten, valt nog onder de regeling van dat jaar. Dan geldt er 17% bijtelling over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde en 22% over het meerdere. Deze regeling geldt dan nog maximaal 60 maanden vanaf de eerste tenaamstelling. Dat maakt het extra interessant om dit jaar nog een beslissing te nemen. Je kunt op die manier nog vijf jaar profiteren van het lagere tarief, ook al loopt de regeling officieel in 2026 af.

“Een slimme timing van je leasecontract kan je honderden euro’s per jaar aan netto bijtelling besparen.”

Denk vooruit: kies bewust in 2026

In 2026 is het dus vooral zaak om goed te kijken naar het totale kostenplaatje. Een elektrische auto is dan fiscaal niet meer voordeliger dan een benzine- of dieselauto, maar dat betekent niet dat elektrisch rijden opeens duur is. De lagere kosten voor opladen, onderhoud en belasting kunnen het verschil nog steeds maken. En voor werkgevers zijn er vaak nog andere regelingen beschikbaar om medewerkers te stimuleren tot elektrisch rijden.

Bovendien blijft het aanbod van betaalbare elektrische auto’s groeien. Denk aan compacte modellen met een prijs onder de €40.000, die vaak nog steeds aantrekkelijk zijn voor zakelijke rijders, zelfs met 22% bijtelling.

Meer weten over de bijtelling per jaar?

Wil je weten hoe de bijtelling zich heeft ontwikkeld de afgelopen jaren of ben je benieuwd naar de precieze verschillen tussen 2023, 2024, 2025 en 2026?

Hieronder nog even een handig overzicht in tabelvorm:

JaarBijtellingspercentageDrempelbedragTarief boven drempel
202316%€30.00022%
202416%€30.00022%
202517%€30.00022%
202622%n.v.t.22%

Bijtelling elektrische auto 2026: wat verandert er?

De bijtelling elektrische auto verandert per 2026 ingrijpend. Het lage bijtellingstarief verdwijnt en maakt plaats voor het standaardtarief van 22% over de volledige cataloguswaarde. Voor zakelijke rijders betekent dit hogere maandlasten, maar elektrisch rijden blijft in veel gevallen aantrekkelijk door de lage gebruikskosten. Wie slim plant en in 2025 nog een leasecontract afsluit, kan nog vijf jaar profiteren van de oude regeling. Kortom: wees op tijd, kies bewust en laat je goed informeren.

Geschreven door

Chris

Op elektrischeautogids.nl deel ik mijn kennis en ervaring over elektrisch rijden, duurzame mobiliteit en innovaties rondom elektrische auto's. In 2020 gestart met een Renault Zoe en nu een Tesla Model 3 SR+. Met zo'n 50.000km per jaar in de EV genoeg om te delen!