
De Polestar 2, ooit gelanceerd als een spannende nieuwe speler op de elektrische automarkt, heeft zich bewezen als een gewilde elektrische sedan. Met zijn Scandinavische design, krachtige prestaties en focus op duurzaamheid, sprak het model direct een breed publiek aan. Echter, zoals bij elke auto, zeker in de beginfase van de productie, kwamen er ook bij de Polestar 2 de nodige meldingen van problemen naar voren. We duiken in de meest voorkomende issues waar Polestar 2-rijders mee te maken kregen, en kijken hoe deze zich verhouden tot de verschillende modeljaren.
Productiekwaliteit en afwerking
Een van de punten waar de Polestar 2 in de eerste productiejaren kritiek op kreeg, was de algehele productiekwaliteit en afwerking. Dit is niet ongebruikelijk voor nieuwe modellen, waar fabrikanten in de beginfase nog leren en optimaliseren. Bij de eerste Polestar 2’s, met name de pre-facelift modellen (tot en met 2022), werden er meldingen gedaan van kleine imperfecties.
Denk hierbij aan kieren tussen panelen die niet overal perfect aansloten, wat zichtbaar was aan de carrosserie en soms ook aan de portieren of de kofferbak. Ook de lakafwerking kon in sommige gevallen wat wisselend zijn, met hier en daar kleine oneffenheden. Gelukkig zijn dit soort zaken bij latere producties, en zeker na de facelift (vanaf modeljaar 2023), aanzienlijk verbeterd. De focus op kwaliteitscontrole lijkt te zijn aangescherpt, waardoor je bij nieuwere modellen minder snel dit soort kleine afwerkingsfoutjes tegenkomt.
Interieur en montagefouten
Het interieur van de Polestar 2 is minimalistisch en stijlvol, maar ook hier kwamen in de eerste bouwjaren wat aandachtspunten naar voren. Een veelgehoorde klacht was het kraken en piepen van interieurdelen, vooral bij koud weer. Dit kon komen vanuit het dashboard, de stoelen of de deurpanelen. Het is een typisch geluid dat kan ontstaan wanneer materialen uitzetten of krimpen door temperatuurwisselingen, en de montage nog niet helemaal geoptimaliseerd is.
Daarnaast werden er meldingen gedaan van loszittende naden in de bekleding, bijvoorbeeld bij de A-stijl of de dakhemel. Ook de plaatsing van rubbers en afdichtingen, met name rond de deuren en de kofferbak, was niet altijd perfect. Dit kon leiden tot tocht, windgeruis, en in extreme gevallen zelfs tot vocht in de kofferbak, wat natuurlijk zeer ongewenst is. Ook hier geldt dat de kwaliteit van montage en afwerking bij latere modeljaren, met name vanaf 2023, aanzienlijk is verbeterd, waardoor deze problemen aanzienlijk minder vaak voorkomen.
Software en elektronische storingen
Zoals veel moderne auto’s, en zeker elektrische auto’s, is de Polestar 2 sterk afhankelijk van zijn software. En hoewel Polestar regelmatige over-the-air (OTA) updates uitbrengt om de auto te verbeteren en problemen op te lossen, blijven kleine softwareproblemen nooit helemaal uitgesloten. Wat je zoal kon tegenkomen, waren bijvoorbeeld vastlopende schermen op het centrale infotainmentsysteem, problemen met de sleutelloze toegang via de smartphone (waar de auto de telefoon niet altijd direct als sleutel herkende), of soms storingen in de rijhulpsystemen zoals de adaptieve cruise control.
Deze laatste konden zich uiten in tijdelijke meldingen dat bepaalde functies niet beschikbaar waren, vaak veroorzaakt door externe factoren zoals slechte weersomstandigheden die de sensoren beïnvloedden. Over het algemeen worden dit soort softwarematige problemen echter relatief snel aangepakt door Polestar via de genoemde updates. Het is dus niet zozeer een specifiek modeljaar-gebonden probleem, maar eerder iets wat bij de techniek hoort en waarvoor de fabrikant continu oplossingen biedt.
Mechanische problemen en rijcomfort
De Polestar 2 staat bekend om zijn sportieve rijeigenschappen. Het onderstel is stevig afgesteld, wat zorgt voor een direct en betrokken rijgevoel. Dit betekent echter ook dat de auto op slecht wegdek wat stugger kan aanvoelen dan sommige concurrenten. Vooral de modellen met de optionele Performance Pack, inclusief Öhlins dempers, kunnen als vrij stijf worden ervaren, wat het comfort op hobbelige wegen kan verminderen.
Een ander punt van aandacht kan de slijtage van de banden zijn. Door het hogere gewicht van de batterijpakketten en het direct beschikbare koppel, kunnen de banden sneller slijten dan bij een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Dit is echter een algemeen bekend fenomeen bij veel elektrische auto’s en niet specifiek een zwak punt van de Polestar 2. Er zijn ook meldingen geweest van vroegtijdige slijtage van ophangingsdelen, zoals fuseekogels, bij de eerdere modellen (tot en met 2022), wat gepaard kon gaan met krakende geluiden. Dit is een punt waar je als potentiële koper van een tweedehands Polestar 2 zeker op moet letten.
Veelvoorkomende problemen Polestar 2
Modeljaar | Veelvoorkomende problemen |
---|---|
2020-2022 (Pre-facelift) | Afwerkingsfouten (panelen, lak), interieurkraken, loszittende bekleding, windgeruis/vocht door afdichtingen, software glitches, vroegtijdige slijtage ophanging. |
2023-heden (Facelift) | Verbeterde afwerking en montage, minder interieurklachten, software-updates lossen incidentele issues op, bandenslijtage kan nog steeds voorkomen. |
De Polestar 2 biedt een aantrekkelijke combinatie van design, performance en duurzaamheid. Echter, de eerste productiejaren, grofweg tot en met 2022, kenden enkele bekende kinderziektes op het gebied van afwerking, montage en rijcomfort. Vanaf de facelift in 2023 zijn veel van deze punten verbeterd, wat de algehele kwaliteit en betrouwbaarheid ten goede is gekomen. Veel van de resterende problemen zijn van softwarematige aard en worden via updates verholpen.
Polestar 2 problemen
Voor wie een Polestar 2 overweegt, nieuw of tweedehands, is het dus verstandig om rekening te houden met het bouwjaar en de herkomst. Een recenter model heeft waarschijnlijk minder van de vroege productieproblemen, terwijl een pre-facelift model wellicht wat meer aandacht vereist qua controle op de genoemde punten. Met de juiste kennis en een goede inspectie kun je echter zeker genieten van een van de meest stijlvolle en prettig rijdende elektrische auto’s op de markt.