
De Volkswagen ID.3 heeft de elektrische automarkt flink opgeschud. Als een van de eerste volledig elektrische modellen van Volkswagen, gebouwd op het speciale MEB-platform, beloofde de ID.3 een toegankelijke en praktische elektrische gezinsauto te zijn. En dat is hij ook, met zijn ruime interieur, vlotte prestaties en modern design. Maar net als bij elke nieuwe technologie, en zeker bij de lancering van een gloednieuw model, zijn er ook bij de ID.3 de nodige kinderziektes en terugkerende problemen gemeld. Je wilt natuurlijk weten waar je aan toe bent als je overweegt een ID.3 aan te schaffen, of je nu een gloednieuwe of een tweedehands exemplaar op het oog hebt. We duiken erin!
Productiekwaliteit en afwerking bij de ID.3
Een van de punten waar de eerste ID.3-modellen – met name de pre-facelift modellen – kritiek op kregen, was de productiekwaliteit en de algehele afwerking. Hoewel Volkswagen hierin grote stappen heeft gezet, met name na de facelift, waren er in de beginjaren wat aandachtspunten:
- Paneeluitlijning: Bij de vroegere productieseries werden soms wat oneffenheden in de passing van de carrosseriepanelen gemeld. Denk hierbij aan naden die niet overal even breed waren, of deuren en kleppen die net niet perfect in lijn lagen.
- Interieurafwerking: Hoewel het interieur er modern en minimalistisch uitziet, waren er bij de eerste modellen meldingen van kraakjes en rammeltjes uit het dashboard of de middenconsole, vooral bij koud weer. Ook het gebruik van hardere kunststoffen hier en daar droeg bij aan dit beeld.
- Lakwerk: Niet elk exemplaar was perfect gespoten. Sommige eigenaren meldden kleine oneffenheden in de lak of lichte kleurverschillen tussen panelen. Dit is echter een punt dat je bij veel automerken tegen kunt komen.
Het goede nieuws is dat Volkswagen, mede door de facelift van de ID.3, hier flink aan heeft gewerkt. De latere modellen en de gefacelifte versie laten een merkbaar hogere afwerkingskwaliteit zien, met betere passingen en een verfijnder interieur. ✅
Software-updates en elektronica
Elektrische auto’s zijn in feite rijdende computers, en de software speelt hierin een cruciale rol. De ID.3 is hierop geen uitzondering. Hoewel de mogelijkheid tot Over-The-Air (OTA) updates geweldig is om nieuwe functies te krijgen en problemen op te lossen, kan het ook leiden tot wat kinderziektes:
- Softwarebugs: In de beginperiode kampten sommige ID.3’s met softwareproblemen. Denk aan het infotainment-systeem dat soms trager reageerde, vastliep, of een navigatiesysteem dat niet altijd vlekkeloos werkte.
- Connectiviteit: Problemen met de verbinding tussen de auto en de smartphone-app, of het niet altijd correct herkennen van de telefoon als sleutel, werden ook wel gemeld.
- Rijhulpsystemen: Soms konden er storingen optreden in de diverse rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control of rijstrookassistentie. Dit kon variëren van tijdelijke meldingen tot minder goed functioneren.
Het is belangrijk te weten dat Volkswagen actief bezig is geweest met het oplossen van deze softwareproblemen via updates. Veel van de initiële frustraties zijn dan ook verholpen. Bij oudere modellen is het dus zeker de moeite waard om te informeren of alle software-updates geïnstalleerd zijn.
Mechanische aspecten en rijcomfort
Qua rijden is de ID.3 over het algemeen een fijne auto. De elektrische aandrijflijn zorgt voor een soepele en directe acceleratie. Echter, ook hier zijn enkele punten die je in gedachten moet houden:
- Stuurbekrachtiging: Sommige vroege ID.3-rijders meldden een soms wat gevoelloze stuurbekrachtiging, waardoor het precieze stuurgevoel wat te wensen overliet.
- Remmen: De overgang tussen regeneratief remmen (waarbij de motor energie terugwint) en de fysieke remmen kan soms wat abrupt aanvoelen, zeker bij de eerste modellen. Dit is iets waar je aan kunt wennen, maar het is goed om je ervan bewust te zijn.
- Ophanging: Hoewel de ID.3 over het algemeen comfortabel rijdt, kan de achterwielophanging op slecht wegdek soms wat stug aanvoelen, wat door kan geven in het interieur.
Veelvoorkomende problemen per modeljaar
Om je een beter beeld te geven, hebben we de meest genoemde problemen per periode op een rijtje gezet. Houd er rekening mee dat dit algemene trends zijn en niet elk voertuig hier last van heeft.
Volkswagen ID.3 problemen
Modeljaar | Veelvoorkomende problemen |
---|---|
2020-2021 (Pre-facelift) | Paneeluitlijning, interieurkraakjes, softwarebugs in infotainment,connectiviteitsproblemen, gevoelloze stuurbekrachtiging. |
2022 | Verbeterde bouwkwaliteit, incidentele software-updates nodig, enkele meldingen van rem-regeneratie gevoel. |
2023-heden (Facelift) | Sterk verbeterde afwerking en interieurkwaliteit, geoptimaliseerde software, verbeterd rijcomfort, sporadische elektronische meldingen die vaak via updates worden verholpen. |
De Volkswagen ID.3 is een auto met veel potentieel en biedt een aantrekkelijk pakket voor wie de overstap naar elektrisch rijden wil maken. De focus op een toegankelijke elektrische mobiliteit is duidelijk. Zoals je hebt kunnen lezen, waren met name de eerste productiejaren van de ID.3 niet geheel vrij van problemen, variërend van afwerkingsdetails tot software. Echter, Volkswagen heeft geluisterd naar de feedback van de markt en heeft de ID.3 doorontwikkeld. De facelift versie en de latere bouwjaren laten een aanzienlijk hogere kwaliteitsstandaard zien.
Volkswagen ID.3 problemen
Als je een Volkswagen ID.3 overweegt, is het verstandig om specifiek te kijken naar het bouwjaar en de onderhoudshistorie. Een recenter model, vooral na de facelift, biedt de meeste garanties op een probleemloze ervaring. Desalniettemin blijven alle elektrische auto’s, inclusief de ID.3, voertuigen waarbij software-updates en zo nu en dan een bezoek aan de dealer voor het oplossen van kleine storingen, onderdeel kunnen zijn van het bezit. Maar met de verbeteringen die doorgevoerd zijn, rij je met een latere ID.3 in een volwassen en aantrekkelijke elektrische auto.