
De Volkswagen ID.5 heeft zich in korte tijd opgewerkt tot een populaire elektrische coupé-SUV. Met zijn gestroomlijnde design, ruime interieur en de vertrouwde Duitse degelijkheid, sprak hij veel Nederlanders aan. Net als bij elke auto, zeker in de beginfase van zijn productie, duiken er echter ook bij de ID.5 wel eens problemen op. We duiken in de veelvoorkomende issues waar je als ID.5-rijder (of potentiële koper) mee te maken kunt krijgen.
Veelvoorkomende problemen Volkswagen ID.5
Hoewel de ID.5 over het algemeen als een betrouwbare elektrische auto wordt beschouwd, zijn er enkele terugkerende klachten die we tegenkomen. Deze zijn deels te herleiden naar de relatief nieuwe technologie in elektrische auto’s en deels naar specifieke aspecten van de ID.5 zelf. We bekijken de meest gemelde problemen, zodat je weet waar je op moet letten.
Productiekwaliteit en afwerking
Vooral bij de vroege productiejaren van de ID.5 konden er wat puntjes van kritiek zijn op het gebied van de algehele afwerking. Dit is niet uniek voor Volkswagen, maar een fenomeen dat we bij veel nieuwe modellen zien, zeker als de productiecapaciteit snel moet worden opgeschroefd.
- Pasvorm van panelen: Soms waren er kleine oneffenheden te vinden in de uitlijning van carrosseriepanelen. Denk hierbij aan kieren die net niet overal evenredig waren of naden die niet helemaal strak aansloten.
- Interieurmaterialen: Hoewel de gebruikte materialen over het algemeen een degelijke indruk maken, konden er bij sommige exemplaren kierende naden of loszittende afdekplaatjes in het interieur optreden. Dit zijn vaak kleine details, maar ze kunnen de premium uitstraling wel beïnvloeden.
- Lakwerk: Net als bij andere autofabrikanten, kon het lakwerk van de ID.5 soms wat gevoelig zijn voor steenslag of krasjes, zeker bij modellen die veel op slechte wegen rijden.
Het is goed om te weten dat de productiekwaliteit over het algemeen met de jaren is verbeterd. Als je kijkt naar een recenter model, is de kans op dergelijke afwerkingsproblemen kleiner.
Software en elektronica
Elektrische auto’s draaien in grote mate op software, en de ID.5 vormt daar geen uitzondering op. Dit brengt een aantal potentiële problemen met zich mee, al worden veel hiervan door Volkswagen via software-updates opgelost.
- Infotainmentsysteem: Het touchscreen kan soms wat traag reageren of vastlopen. Dit is een veelgehoord punt bij moderne auto’s met grote schermen. Ook het opstarten van het systeem kan soms wat langer duren dan gewenst.
- Connectiviteit: Problemen met de Bluetooth-verbinding met je smartphone of storingen in de integratie van Apple CarPlay of Android Auto komen soms voor. Dit kan heel vervelend zijn, omdat veel functies via het scherm lopen.
- Rijassistentiesystemen: Soms kunnen de diverse hulpsystemen (zoals adaptieve cruise control of lane assist) tijdelijk uitvallen of onverwachte meldingen geven. Dit wordt vaak veroorzaakt door vuil op de sensoren of extreme weersomstandigheden, maar kan ook een softwarematig tintje hebben.
- App-connectiviteit: Het verbinden van je auto met de MyVolkswagen-app kan soms opstartproblemen hebben, waardoor je de status van je auto niet altijd direct kunt zien of bedienen.
Het is cruciaal om ervoor te zorgen dat je ID.5 altijd de laatste software-updates heeft ontvangen. Vaak worden deze OTA (Over The Air) geïnstalleerd, maar een bezoek aan de dealer kan soms nodig zijn om een hardnekkig softwareprobleem op te lossen.
Mechanische en aandrijflijnproblemen
Hoewel de elektrische aandrijflijn van de ID.5 over het algemeen als zeer betrouwbaar wordt beschouwd, zijn er enkele mechanische aspecten waar je op kunt stuiten.
- Oplaadproblemen: Soms kunnen er problemen met het laden optreden. Dit kan variëren van het niet herkennen van de laadkabel tot onvolledige laadsessies. Controleer altijd de laadkabel en het laadpunt, maar het kan ook aan de auto zelf liggen.
- Remmen: Enkele gebruikers melden dat de regenereerfunctie van de remmen soms wat onvoorspelbaar aanvoelt, vooral bij lagere snelheden. Dit kan een kwestie van wennen zijn aan de bediening, maar bij extreme gevallen is een controle door de dealer raadzaam.
- Draaicirkel: Hoewel niet direct een “probleem”, wordt de draaicirkel van de ID.5 soms als wat groter ervaren, wat het manoeuvreren in krappe parkeerplekken lastiger kan maken.
Batterij en actieradius
Een van de belangrijkste aspecten van een elektrische auto is de batterij en de daarmee samenhangende actieradius. Hoewel de ID.5 doorgaans een degelijke actieradius biedt, zijn er wel aandachtspunten.
- Actieradius bij koude weersomstandigheden: Zoals bij alle EV’s neemt de actieradius van de ID.5 af bij lagere temperaturen. Dit is een natuurkundige wet, maar het kan soms meer impact hebben dan je verwacht.
- Batterij degradatie: Op de lange termijn kan er sprake zijn van batterij degradatie, wat resulteert in een iets kleinere maximale actieradius. Dit is echter een normaal proces en Volkswagen biedt garantie op de batterij gedurende een bepaalde periode of kilometerstand.
Veelvoorkomende problemen per modeljaar
Om je een beter beeld te geven, hebben we de veelvoorkomende problemen per modeljaar op een rijtje gezet. Houd er rekening mee dat dit algemene trends zijn en dat individuele ervaringen kunnen variëren.
| Modeljaar | Veelvoorkomende problemen |
|---|---|
| 2021-2022 | Afwerkingsfoutjes in interieur en exterieur, softwareproblemen met infotainmentsysteem, sporadische connectiviteitsproblemen. |
| 2023-heden | Sterk verbeterde bouwkwaliteit, minder software issues, incidentele meldingen over laadproblemen of het infotainmentsysteem. |
Volkswagen ID.5 problemen
De Volkswagen ID.5 biedt een aantrekkelijke combinatie van stijl, ruimte en elektrische mobiliteit. Hoewel het een moderne en doorgaans betrouwbare auto is, zijn er, zoals bij de meeste nieuwe modellen, in de beginjaren enkele kinderziektes aan het licht gekomen, met name op het gebied van software en afwerking. Deze problemen zijn grotendeels aangepakt door software-updates en verbeteringen in het productieproces. Bij latere modellen zijn deze klachten aanzienlijk verminderd, waardoor de rijervaring een stuk soepeler verloopt. Potentiële kopers, zowel nieuw als tweedehands, doen er goed aan om het onderhoudsverleden en de softwareversie van de auto te controleren en bij twijfel een proefrit te maken om de specifieke punten zelf te ervaren.

