De vraag stellen is ‘em beantwoorden… 
Ja, in veel opzichten zijn elektrische auto’s (EV’s) uit China inmiddels beter of tenminste concurrerender dan hun Europese tegenhangers, vooral op het gebied van prijs, technologie en marktgroei. Al hangt de definitie van “beter” natuurlijk af van de prioriteiten die je stelt.

Goedkoop en innovatief

Chinese EV’s excelleren in betaalbaarheid en innovatie, terwijl Europese auto’s vaak sterker zijn in bouwkwaliteit, merkloyaliteit en integratie met lokale infrastructuur. Europese EV’s blinken ook uit in duurzaamheid (bijv. gerecyclede materialen bij Škoda) en rijcomfort, maar ze raken achterop in batterij-efficiëntie en connected tech. 

De prijzen zijn het grootste voordeel van China: modellen zoals de BYD Dolphin kosten €25.000-€32.000, terwijl Europese equivalenten zoals de Volkswagen ID.3 met gemak €35.000-€40.000 kosten. Batterijprijzen daalden naar $110/kWh in 2025, wat EV’s goedkoper maakt dan benzineauto’s.

Chinese (en Amerikaanse) EV’s lopen voorop in software en features, zoals AI-stemassistenten, geavanceerde infotainment en snellere batterijontwikkeling. Ze hebben een kostenvoordeel van €10.000 per voertuig door verticale integratie (bijv. eigen batterijproductie), wat leidt tot lagere prijzen en meer standaardopties. Ook recente crashtests gaven Chinese modellen top safety ratings in Europa.

Garantie

Aan de garantietermijn van Chinese EV’s kan menig Westerse autofabrikant een puntje zuigen. En dat zegt wat over de kwaliteit! Bij auto’s van ZEEKR (een submerk van Geely) krijg je garantie van maximaal tien jaar of 200.000 kilometer! Enige voorwaarde is dat je jouw auto bij ZEEKR laat onderhouden. MG hanteert een fabrieksgarantie van zeven jaar of 150.000 kilometer. BYD doet hetzelfde, maar dan voor zes jaar. En bij Volkswagen? Daar krijg je een beperkte garantie van 4 jaar of 50.000 kilometer.

Marktgroei en Verkoopcijfers

Chinese EV-merken zoals BYD, MG en Chery hebben in 2025 een stormachtige opmars gemaakt in Europa, ondanks tarieven tot 45% die de EU sinds 2024 oplegt om oneerlijke subsidies te counteren. Hun marktaandeel in de EU steeg van 7% in 2024 naar 7,6% in de eerste acht maanden van 2025, met een verdubbeling van verkopen in de eerste helft van het jaar. BYD alleen al zag een stijging van 272% in september 2025, terwijl Tesla’s verkopen met 10,5% daalden. In Noorwegen, een EV-marktleider, bedraagt het Chinese aandeel al 10%. Europese merken zoals Volkswagen, BMW en Mercedes verliezen terrein: hun verkopen in China daalden met 7-28% in de eerste helft van 2025, terwijl Chinese merken daar juist groeiden. Wereldwijd overtrof BYD het bekende Tesla in pure EV-verkopen in 2025.

Conclusie

Chinese EV’s zijn in 2025 vaak beter in prijs-kwaliteitverhouding en innovatie, en ze winnen terrein in Europa ondanks tarieven. Voor budgetbewuste kopers of tech-liefhebbers zijn ze superieur. Europese EV’s blijven aantrekkelijk voor premiumkopers die vooral waarde hechten aan merk en service. Maar als de tarieven verder dalen, zal China de markt domineren; een “China-shock” voor de EU-auto-industrie. 
Voor persoonlijk advies: test beide, zoals de bijvoorbeeld BYD Seal en de Volkswagen ID.7.

Image-credit: een Hongqi E-HS9 aan de laadpaal, via autofotos.nl

Geschreven door

Chris

Op elektrischeautogids.nl deel ik mijn kennis en ervaring over elektrisch rijden, duurzame mobiliteit en innovaties rondom elektrische auto's. In 2020 gestart met een Renault Zoe en nu een Tesla Model 3 SR+. Met zo'n 50.000km per jaar in de EV genoeg om te delen!