
De Mercedes‑Benz EQA is een populaire keuze voor wie op zoek is naar een compacte, elektrische SUV met de premium uitstraling en luxe die je van het merk mag verwachten. Hij combineert een comfortabele rijervaring met de praktische bruikbaarheid van een hogere zit en een degelijke bagageruimte. Maar, net als bij elke auto, zijn er ook bij de EQA wel eens problemen die je tegen kunt komen. In dit artikel duiken we dieper in de meest gemelde kwesties, zodat je goed geïnformeerd bent als je er een overweegt, of als je al een trotse eigenaar bent.
Productiekwaliteit en afwerking bij de EQA
De EQA is een relatief nieuwkomer in het elektrische landschap, en net als bij veel nieuwe modellen zag je in de beginjaren wat meer aandachtspunten op het gebied van afwerking en montagekwaliteit. Dit is niet uniek voor Mercedes‑Benz, maar het is goed om te weten waar je op kunt letten.
Vooral bij de eerste productie jaren (denk aan de modellen die rond 2020 en 2021 van de band rolden) konden er soms kleine oneffenheden in de carrosserie voorkomen. Denk hierbij aan subtiele verschillen in de passing van panelen, of kleine imperfecties in de lak. Ook konden de rubbers rond de deuren en ramen soms iets minder strak gemonteerd zijn, wat in sommige gevallen kon leiden tot iets meer windgeruis bij hogere snelheden.
Binnenin kon je soms ook wat kleine puntjes van aandacht vinden. Bijvoorbeeld een loszittend randje hier of daar, of een kraakje dat je niet direct zou verwachten in een auto van dit kaliber. Gelukkig heeft Mercedes‑Benz hier, net als Tesla bij de Model Y, op ingespeeld. Met latere modelupdates en een verdere aanscherping van het kwaliteitscontroleproces zijn deze beginproblemen grotendeels verholpen. De nieuwere modellen voelen over het algemeen nog degelijker aan.
Interieur en montagefouten
Het interieur van de EQA is waar je de premium ervaring het meest voelt. Het dashboard, de stoelen en de gebruikte materialen stralen kwaliteit uit. Toch zijn er ook hier specifieke punten die je kunt tegenkomen:
Krakende geluiden: Dit is een veelgehoord punt bij diverse automodellen, en de EQA is daar geen uitzondering op. Vooral bij modellen uit de eerste bouwjaren kon je soms wat gekraak uit het dashboard, de middenconsole of zelfs de stoelen horen, met name als de auto nog koud was. Dit soort geluiden worden vaak veroorzaakt door kleine bewegingen tussen kunststof onderdelen. Met de tijd en aanpassingen in het productieproces zijn deze klachten minder geworden.
Infotainmentsysteem: Het MBUX-infotainmentsysteem van Mercedes‑Benz is over het algemeen erg goed, maar zoals bij elk complex systeem kan het af en toe wat kuren vertonen. Denk aan een hapering van het touchscreen, een langzamere reactie van het systeem, of soms een incidentele vastloper die een herstart vereist. Deze problemen worden echter vaak verholpen met software-updates die je over-the-air (OTA) ontvangt.
Stoelbekleding: In zeldzame gevallen werd melding gemaakt van loslatende bekleding, met name bij de dakhemel of de portierpanelen. Dit waren echter meer uitzonderingen dan de regel, en valt vaak onder de garantie.
Elektronische storingen en softwareproblemen
Elektrische auto’s zijn ware computers op wielen, en dat betekent dat software een cruciale rol speelt. De EQA is daar geen uitzondering op. Hoewel Mercedes‑Benz bekend staat om zijn betrouwbaarheid, kunnen er ook hier uitdagingen zijn.
Laadproblemen: Soms kan het gebeuren dat de auto niet direct de laadstekker herkent, of dat het laadproces onverwacht stopt. Dit kan verschillende oorzaken hebben, van een probleem met de laadpaal tot een kleine software-issue in de auto zelf. Vaak kan een simpele reset van het laadsysteem of een software-update dit oplossen. Het is ook altijd goed om te controleren of de laadkabel correct is aangesloten en geen beschadigingen vertoont.
Connectiviteit: Problemen met de connectiviteit van je smartphone via Apple CarPlay of Android Auto komen soms voor. Dit kan zich uiten in wegvallende verbindingen of het niet altijd herkennen van de telefoon. Ook hier zijn updates van zowel de telefoon als de auto vaak de oplossing.
Rijhulpsystemen: De EQA is uitgerust met diverse geavanceerde rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en dodehoekdetectie. Hoewel deze systemen de rijervaring aanzienlijk verbeteren, kunnen ze soms ook tot storingen leiden. Dit kan variëren van een tijdelijke melding dat een systeem niet beschikbaar is (vaak door weersomstandigheden die sensoren belemmeren) tot onverwacht gedrag. Deze problemen zijn vaak softwarematig en worden, indien nodig, via OTA-updates verholpen.
Mechanische aspecten en rijcomfort
De EQA is ontworpen met het oog op comfort en een soepele rijervaring, wat kenmerkend is voor Mercedes‑Benz. Echter, door de aard van een elektrische auto (hoger gewicht door de accu) en de specifieke afstemming van het onderstel, kunnen er toch specifieke punten van aandacht zijn:
Rijeigenschappen: De EQA biedt een comfortabele rit, maar vergeleken met een vergelijkbare brandstofauto kan de vering soms iets steviger aanvoelen, zeker op slecht wegdek. Dit is echter ook deels afhankelijk van de gekozen uitvoering en opties.
Remblokken: Door het gebruik van regeneratief remmen in elektrische auto’s, worden de reguliere remblokken minder vaak gebruikt. Dit kan er in sommige gevallen toe leiden dat de remschijven sneller gaan roesten of dat remblokken “vastkoeken” als de auto langere tijd stilstaat. Regelmatige controle en soms een kortstondig hard remmen om de schijven schoon te maken, kan dit helpen voorkomen.
Banden: Net als bij andere elektrische auto’s, kan de EQA door zijn gewicht en direct beschikbare koppel relatief sneller bandenslijtage vertonen dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Een goede bandenspanning en regelmatige controle van de banden is dus extra belangrijk.
Veelvoorkomende EQA problemen per modeljaar
Modeljaar | Veelvoorkomende problemen |
---|---|
2020 – 2021 | Subtiele oneffenheden in carrosserieafwerking, windgeruis door rubbers, sporadische krakende geluiden in interieur, vroege software issues |
2022 | Verbeterde afwerking, minder interieurklachten, incidentele softwarehaperingen, aandacht voor bandenslijtage |
2023 – heden | Over het algemeen hoge bouwkwaliteit, stabielere software, focus op comfort en rijplezier, zeldzame technische problemen |
Mercedes‑Benz EQA problemen
De Mercedes‑Benz EQA is een aantrekkelijke elektrische SUV die veel te bieden heeft op het gebied van comfort, technologie en stijl. Zoals bij de meeste auto’s, zeker in hun eerste productiejaren, zijn er wel specifieke punten van aandacht te benoemen. Vooral de eerste modellen hadden wat kinderziektes op het gebied van afwerking en interieur. Met de jaren en door voortdurende verbeteringen in het productieproces en de software is de kwaliteit van de EQA echter sterk toegenomen. Als je een EQA overweegt, zowel nieuw als tweedehands, is het aan te raden om op het bouwjaar te letten. Recentere modellen bieden over het algemeen de minste problemen en de meest verfijnde rijervaring.