
De Volkswagen ID.4 heeft zich in korte tijd ontpopt tot een van de populairste elektrische SUV’s op de markt. Met zijn ruime interieur, comfortabele rijgedrag en moderne technologie spreekt hij een breed publiek aan. Net als bij elke nieuwe auto, zeker in de eerste productiejaren, kwamen er ook bij de ID.4 echter de nodige meldingen van gebruikers over diverse problemen. Hieronder duiken we in de meest voorkomende kwesties waar je als ID.4-rijder tegenaan kunt lopen, met aandacht voor eventuele verschillen tussen de modeljaren.
Productiekwaliteit en afwerking
Bij de introductie van een compleet nieuw model, zoals de ID.4, zie je vaak dat de eerste productieseries nog wat kinderziektes vertonen op het gebied van afwerking en bouwkwaliteit. Dit geldt ook voor de Volkswagen ID.4, met name bij de modellen van de eerste bouwjaren. Je zou kunnen zeggen dat de auto een leercurve heeft doorlopen in de fabriek.
Veelvoorkomende klachten uit de beginperiode betroffen zaken als:
- Paneeluitlijning: Hierbij ging het om kleine afwijkingen in de passing van carrosseriepanelen, zoals kieren tussen deuren, motorkap of achterklep die niet helemaal gelijk waren. Dit is vooral cosmetisch, maar kan wel afbreuk doen aan de premium uitstraling die je van een Volkswagen verwacht.
- Interieur afwerking: Soms waren er meldingen van loszittende randjes van dashboardpanelen, rammelende interieurdelen of minder strak gemonteerde sierstrips. Dit kan leiden tot wat kraakjes en piepjes, zeker bij kouder weer of op slecht wegdek.
- Lakdefecten: Hoewel minder frequent dan bij sommige concurrenten, waren er ook meldingen van oneffenheden in de lak of kleine imperfecties in de coating.
Het goede nieuws is dat Volkswagen continu werkt aan het verbeteren van het productieproces. Vanaf de latere bouwjaren (ongeveer vanaf 2022/2023) zie je dat de meeste van deze initiële afwerkingsproblemen aanzienlijk zijn afgenomen. Fabrieksinstellingen worden scherper gecontroleerd en de kwaliteitscontrole wordt steeds verder aangescherpt.
Software en elektronica
Elektrische auto’s zijn voor een groot deel computer op wielen, en de ID.4 vormt daarop geen uitzondering. Het infotainmentsysteem, de bediening van diverse functies en de communicatie tussen verschillende modules zijn cruciaal. Hier liep de ID.4 in de eerste jaren tegen wat uitdagingen aan.
De software van de ID.4, hoewel vol met moderne snufjes, bleek in de eerste productiejaren vatbaar voor diverse storingen. Gebruikers rapporteerden met regelmaat problemen met het centrale touchscreen, zoals vertraagde reacties of zelfs spontane herstarts. Ook de betrouwbaarheid van de connectiviteit met smartphones en de werking van diverse rijhulpsystemen liet soms te wensen over, wat het dagelijks gebruik kon bemoeilijken.
Enkele veelgehoorde softwareproblemen waren:
- Infotainment storingen: Het centrale touchscreen kon soms wat traag reageren, haperen of zelfs vastlopen, waardoor functies tijdelijk niet bereikbaar waren. Ook het koppelen van smartphones via Apple CarPlay of Android Auto verliep niet altijd vlekkeloos.
- Fouten in rijhulpsystemen: Soms gaven systemen als de adaptive cruise control of de lane assist onterecht foutmeldingen of werkten ze minder soepel dan verwacht. Dit kon bijvoorbeeld komen door storingen in de sensoren of camera’s, of simpelweg door bugs in de software.
- Laadproblemen: Er waren incidentele meldingen van auto’s die niet correct wilden starten met laden, of waarbij het laadproces onverwacht werd onderbroken.
- Updates die fouten introduceren: Het kan ironisch klinken, maar soms introduceerden over-the-air (OTA) software-updates juist nieuwe kleine bugs, die dan weer met een volgende update verholpen moesten worden.
Volkswagen heeft hier flink op ingezet en door middel van talloze software-updates zijn de meeste van deze elektronische kwalen goeddeels verholpen. De nieuwste modellen van de ID.4 hebben een veel stabielere en responsievere software-ervaring. Het is altijd aan te raden om je auto up-to-date te houden via de officiële kanalen.
Mechanische en rijtechnische aspecten
De ID.4 is ontworpen als een comfortabele en praktische gezinsauto, en dat merk je aan de rij-eigenschappen. Het onderstel is gericht op comfort, wat op de meeste wegen een aangename rijervaring oplevert. Toch zijn er ook hier zaken die voor sommige bestuurders als minder prettig werden ervaren.
De mechanische kant van de ID.4 concentreert zich voornamelijk op comfort, maar dit brengt ook eigen uitdagingen met zich mee. De vering kan op slecht wegdek wat stug aanvoelen, zeker zonder adaptieve dempers. Ook de geluidsisolatie is niet altijd perfect, waardoor rijgeluiden vanuit het onderstel soms hoorbaar zijn. Tenslotte is het direct beschikbare koppel van een elektrische auto, in combinatie met het gewicht, een factor die kan leiden tot snellere bandenslijtage, met name aan de voorzijde.
- Ophanging en demping: Vooral op slecht wegdek of met een volle belading kon de vering van de ID.4 soms wat stug aanvoelen, wat resulteerde in een minder verfijnd rijcomfort. Dit was met name merkbaar bij de modellen zonder de optionele adaptieve dempers.
- Geluidsisolatie: Hoewel de ID.4 over het algemeen stil is, waren er bij sommige modellen toch geluiden vanuit het onderstel of de wielkasten hoorbaar die duidden op een mindere geluidsisolatie, vooral bij hogere snelheden of op kiezels.
- Remmen: De regeneratieve remmen, die energie terugwinnen, kunnen in het begin even wennen zijn. Bij sommige bestuurders was er sprake van een wat minder direct aanvoelend rempedaal, wat echter een typisch kenmerk is van veel elektrische auto’s die sterk leunen op regeneratie.
- Banden: Net als bij veel zware elektrische auto’s, kan de ID.4 door zijn gewicht en direct beschikbare koppel relatief snelle bandenslijtage vertonen, zeker aan de voorzijde. Dit is meer een onderhoudspunt dan een defect.
Ook hier geldt dat Volkswagen heeft geluisterd naar de feedback van klanten. Latere modeljaren kunnen subtiele aanpassingen hebben in de ophanging of demping om het algehele rijcomfort te verbeteren.
Veelvoorkomende problemen Volkswagen ID.4
Modeljaar/Periode | Veelvoorkomende problemen |
---|---|
2020-2021 (Pre-facelift) | Paneeluitlijning, interieur afwerking, software bugs in infotainmentsysteem, trage reactie touchscreen, incidentele laadproblemen, wat stuggere vering. |
2022-2023 | Verbeterde bouwkwaliteit en afwerking, minder softwareproblemen, incidentele meldingen van geluiden uit het onderstel, verbeterd rijcomfort door software-updates. |
Facelift modellen (vanaf eind 2023/2024) | Algemeen hogere bouwkwaliteit, verbeterd infotainmentsysteem, verfijnder rijcomfort, meeste initiële kinderziektes verholpen. Sporadische software glitches kunnen nog voorkomen maar worden snel aangepakt. |
Volkswagen ID.4 problemen
De Volkswagen ID.4 is een capabele elektrische gezinswagen die veel te bieden heeft. Zoals bij veel nieuwe modellen, vooral in de eerste productiejaren, waren er echter enkele aandachtspunten op het gebied van afwerking en software. Met name de modellen van 2020 en 2021 toonden meer meldingen van minder strakke paneeluitlijningen en wat grillige software. Vanaf de modeljaren 2022 en zeker met de facelifted versies is de bouwkwaliteit aanzienlijk verbeterd en zijn veel softwareproblemen verholpen. Als je een ID.4 overweegt, zowel nieuw als tweedehands, is het raadzaam om te letten op het bouwjaar en eventueel de onderhoudshistorie. De kans op problemen is bij recentere modellen aanzienlijk kleiner.