Elektrisch rijden wordt steeds populairder, zowel vanwege de positieve impact op het milieu als door de aantrekkelijke financiële voordelen. In Nederland is de wegenbelasting voor elektrische auto’s tot nu toe gunstig geweest, maar in 2025 verandert dat. Waar je eerder geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) betaalde voor een volledig elektrische auto, wordt er vanaf 2025 een gedeeltelijke belasting ingevoerd. In dit artikel bespreken we de veranderingen in de wegenbelasting voor elektrische auto’s, en vergelijken we deze met benzine- en dieselvoertuigen. We kijken ook vooruit naar de jaren na 2025 en hoe de belastingmaatregelen verder zullen worden aangepast.

Wegenbelasting voor elektrische auto’s in 2025

Vanaf 2025 betaal je voor een volledig elektrische auto 25% van de reguliere wegenbelasting. Dit is een forse verandering ten opzichte van voorgaande jaren, waarin elektrische voertuigen volledig waren vrijgesteld van wegenbelasting. Ondanks deze nieuwe heffing blijft elektrisch rijden financieel gunstig in vergelijking met benzine- en dieselauto’s, omdat het belastingtarief veel lager blijft.

Vergelijking met benzine- en dieselauto’s

De wegenbelasting voor auto’s in Nederland is gebaseerd op het gewicht van het voertuig en het type brandstof dat de auto gebruikt. Hier is een vergelijking tussen de kosten van wegenbelasting per kwartaal voor benzine-, diesel- en elektrische auto’s in 2025 op basis van verschillende gewichten.

Auto (gewicht)BenzineDieselElektrisch (25%)
Tot 1000 kg€350 – €400€900 – €1.000€87 – €100
1000 – 1200 kg€450 – €500€1.050 – €1.200€112 – €125
1200 – 1400 kg€500 – €600€1.200 – €1.400€125 – €150
1400 – 1600 kg€600 – €700€1.350 – €1.600€150 – €175

Uit de tabel blijkt dat elektrische auto’s, ondanks de invoering van een gedeeltelijke wegenbelasting, nog steeds aanzienlijk goedkoper uitvallen dan hun benzine- en diesel-tegenhangers. Dit verschil kan oplopen tot honderden euro’s per jaar, vooral bij zwaardere voertuigen.

Wat gebeurt er na 2025?

De invoering van de 25% wegenbelasting in 2025 is onderdeel van een geleidelijke afbouw van de fiscale voordelen voor elektrisch rijden. Het is de bedoeling dat tegen 2030 elektrische auto’s net als benzine- en dieselauto’s het volledige bedrag aan wegenbelasting gaan betalen. De overheid wil op deze manier meer balans brengen tussen het gebruik van verschillende soorten voertuigen en de belastinginkomsten stabiel houden, naarmate de populariteit van elektrische auto’s toeneemt.

Toekomstige wegenbelasting voor elektrische auto’s:

JaarPercentage wegenbelasting
202525%
202675%
202775%
202875%
202975%
2030100%

Hoewel de belastingtarieven voor elektrische voertuigen langzaam stijgen, blijft het aantrekkelijk om te kiezen voor een elektrische auto, vooral gezien de lagere energie- en onderhoudskosten. Elektrisch rijden blijft in veel gevallen nog steeds goedkoper dan rijden op fossiele brandstoffen, vooral als je rekening houdt met de prijs van elektriciteit ten opzichte van benzine en diesel.

Elektrisch rijden vs. brandstofauto’s: niet alleen wegenbelasting

Hoewel de wegenbelasting voor elektrische auto’s langzaam zal stijgen, zijn er nog steeds andere factoren die elektrisch rijden financieel voordelig maken. De energiekosten per kilometer zijn aanzienlijk lager voor elektrische voertuigen. Waar de kosten voor benzine- en dieselbrandstof blijven stijgen, kan je met elektriciteit per kilometer flink besparen. Ook onderhoudskosten van een elektrische auto liggen lager door het ontbreken van een verbrandingsmotor en minder bewegende onderdelen die slijten.

Daarnaast kunnen elektrische auto’s in bepaalde gevallen nog profiteren van subsidies of lagere bijtelling voor zakelijke rijders. Deze voordelen kunnen flink bijdragen aan het verlagen van de totale kosten van het bezit van een elektrische auto, vooral in de eerste jaren.

Conclusie

Hoewel de wegenbelasting voor elektrische auto’s in 2025 toeneemt, blijft elektrisch rijden financieel aantrekkelijk. De 25% wegenbelasting die je in 2025 betaalt, is nog steeds een stuk lager dan de belasting voor benzine- en dieselauto’s. De komende jaren zal de belasting voor elektrische auto’s verder worden verhoogd, maar zelfs in 2030, wanneer elektrische auto’s dezelfde wegenbelasting betalen als brandstofauto’s, zijn de lagere energie- en onderhoudskosten een groot voordeel. Elektrisch rijden blijft daarom voor velen de voordeligste keuze, zowel voor het milieu als voor de portemonnee.

Geschreven door

Chris

Op elektrischeautogids.nl deel ik mijn kennis en ervaring over elektrisch rijden, duurzame mobiliteit en innovaties rondom elektrische auto's. In 2020 gestart met een Renault Zoe en nu een Tesla Model 3 SR+. Met zo'n 50.000km per jaar in de EV genoeg om te delen!