Wat kost elektrisch rijden per 100 km?
Elektrisch rijden wordt steeds populairder in Nederland, en dat is niet zonder reden. Naast de positieve impact op het milieu, kan elektrisch rijden ook voordelig zijn voor je portemonnee. Een belangrijke vraag die veel mensen zich stellen is: wat kost elektrisch rijden nu precies per 100 kilometer? Hoewel de exacte kosten afhankelijk zijn van verschillende factoren, geven we je hieronder een algemeen overzicht van wat je kunt verwachten.
De kosten van elektriciteit
Een van de grootste kostenposten van elektrisch rijden is de elektriciteit zelf. De prijs die je betaalt voor elektriciteit kan variëren, afhankelijk van of je thuis laadt of gebruikmaakt van een openbaar laadstation. Thuisladen is vaak het voordeligst, zeker wanneer je zonnepanelen hebt. De prijs van stroom uit je eigen zonnepanelen kan zelfs naar nul gaan als je deze zelf opwekt.
Gemiddeld ligt de prijs voor elektriciteit thuis rond de € 0,23 per kWh. Voor openbare laadpalen betaal je vaak iets meer, meestal tussen de € 0,30 en € 0,60 per kWh, afhankelijk van de locatie en de aanbieder. Snellaadstations zijn over het algemeen duurder en kunnen tot € 0,80 per kWh kosten.
Verbruik van een elektrische auto
Het elektriciteitsverbruik van een elektrische auto wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh) per 100 kilometer. Dit varieert per model en hangt af van factoren zoals rijgedrag, weersomstandigheden en het type weg waarop je rijdt. Gemiddeld verbruiken elektrische auto’s tussen de 15 en 20 kWh per 100 kilometer.
Rekensom voor thuis laden
Als je thuis laadt en je auto gemiddeld 18 kWh per 100 kilometer verbruikt, dan ziet de rekensom er als volgt uit:
- 18 kWh x € 0,23 (prijs per kWh thuis) = € 4,14 per 100 kilometer.
Rekensom voor openbaar laden
Laad je bij een openbaar laadstation, bijvoorbeeld voor € 0,40 per kWh, dan kom je uit op:
- 18 kWh x € 0,40 (prijs per kWh bij een laadstation) = € 7,20 per 100 kilometer.
Rekensom voor snelladen
Als je gebruikmaakt van een snellaadstation waar de kosten bijvoorbeeld € 0,75 per kWh bedragen, dan kom je uit op:
- 18 kWh x € 0,75 (prijs per kWh bij een snellader) = € 13,50 per 100 kilometer.
Vergelijking met brandstofauto’s
Ter vergelijking, een benzineauto die 1 op 15 rijdt, verbruikt ongeveer 6,67 liter per 100 kilometer. Bij een gemiddelde benzineprijs van € 2,00 per liter kom je uit op:
- 6,67 liter x € 2,00 = € 13,34 per 100 kilometer.
Zoals je kunt zien, kan elektrisch rijden met thuisladen aanzienlijk goedkoper zijn dan rijden op benzine. Bij openbaar laden liggen de kosten dichter bij elkaar, en snelladen is vaak duurder, maar zelfs dan kan elektrisch rijden op de lange termijn financieel aantrekkelijker zijn, zeker als je rekening houdt met de lagere onderhoudskosten van elektrische voertuigen.
Conclusie: elektrisch rijden is vaak goedkoper
Hoewel de kosten voor elektrisch rijden kunnen variëren, vooral afhankelijk van waar je oplaadt, is het duidelijk dat elektrisch rijden in de meeste gevallen voordeliger is dan rijden op benzine. Thuisladen is het goedkoopst, en de besparingen kunnen aanzienlijk zijn, vooral als je zonnepanelen hebt. Zelfs bij openbaar laden is elektrisch rijden vaak nog steeds concurrerend met rijden op fossiele brandstoffen, zeker wanneer je kijkt naar de totale kosten op lange termijn.