Slim laden is een moderne manier van het opladen van elektrische auto’s waarbij gebruik wordt gemaakt van technologie om het laadproces af te stemmen op de omstandigheden van dat moment. In plaats van simpelweg direct op te laden zodra de auto is aangesloten, wordt het laden gepland op basis van onder andere de drukte op het elektriciteitsnet, de beschikbaarheid van zonne-energie en actuele stroomprijzen. Dit zorgt niet alleen voor een beter gebruik van het netwerk, maar levert ook voordeel op voor de gebruiker in de vorm van lagere energiekosten.

De werking van slim laden

De technologie achter slim laden is gebaseerd op slimme software en een internetverbonden laadpaal. Zodra een auto is aangesloten op de laadpaal, bepaalt de software wanneer het gunstig is om te laden. Dat kan bijvoorbeeld midden in de nacht zijn, wanneer de vraag naar elektriciteit laag is en de prijzen gunstiger zijn. Of juist overdag, wanneer er veel zonne-energie beschikbaar is en de eigen zonnepanelen stroom leveren. Dit gebeurt automatisch, zonder dat de gebruiker daar iets voor hoeft te doen. Via een app kan je als gebruiker wel voorkeuren instellen, zoals het moment waarop de auto klaar moet zijn voor gebruik of of je liever alleen eigen opgewekte zonne-energie wilt gebruiken.

Waarom slim laden steeds belangrijker wordt

Door de sterke groei van elektrisch rijden neemt ook de druk op het elektriciteitsnet toe. Als iedereen op hetzelfde moment gaat opladen, bijvoorbeeld na werktijd, ontstaan er pieken in het energieverbruik. Slim laden helpt om deze pieken te voorkomen door het laden te verspreiden over momenten waarop er minder vraag is naar stroom. Tegelijkertijd zorgt slim laden ervoor dat groene energie beter benut wordt. Door het laadproces te koppelen aan de momenten waarop zonne- of windenergie beschikbaar is, wordt het energiegebruik duurzamer.

Voordelen voor thuisgebruik

Voor mensen die thuis een elektrische auto opladen, biedt slim laden diverse voordelen. Allereerst kunnen de kosten voor laden flink omlaag, vooral bij gebruik van een energiecontract met uurtarieven. Door alleen te laden op momenten met lage stroomprijzen wordt veel bespaard. Daarnaast is het systeem volledig geautomatiseerd, wat veel gemak biedt. Je hoeft niet zelf te bepalen wanneer je moet laden. Dat doet de software voor je, op basis van de vooraf ingestelde voorkeuren.

Koppeling met zonnepanelen

Huishoudens die beschikken over zonnepanelen kunnen met slim laden nog meer voordeel behalen. De laadpaal herkent wanneer er stroom wordt opgewekt en kan de auto dan direct met deze duurzame energie opladen. Dit voorkomt dat overtollige energie wordt teruggeleverd aan het net tegen een lage vergoeding. In plaats daarvan wordt de energie gebruikt voor eigen verbruik, wat financieel aantrekkelijker is. Bovendien word je op deze manier minder afhankelijk van het reguliere stroomnet.

Wat heb je nodig voor slim laden?

Om slim laden thuis mogelijk te maken, zijn een paar zaken essentieel. Een slimme laadpaal is de belangrijkste schakel: deze communiceert met het energienet en met eventuele zonnepanelen. Verder is een energiecontract nodig dat gebruikmaakt van variabele stroomprijzen, zodat op de goedkoopste momenten geladen kan worden. Een goede app zorgt tot slot voor overzicht, instellingen en inzicht in het energieverbruik.

Slim laden als onderdeel van de toekomst

Slim laden maakt het opladen van elektrische auto’s niet alleen slimmer, maar ook duurzamer en voordeliger. Het benut beschikbare energie op de meest efficiënte manier en houdt rekening met de belasting van het net. Door te investeren in een slimme laadpaal, een goed energiecontract en eventueel zonnepanelen, wordt slim laden een waardevolle toevoeging aan ieder huishouden dat elektrisch rijdt. Zo wordt elektrisch rijden echt onderdeel van een toekomstbestendige energievoorziening.

Geschreven door

Chris

Op elektrischeautogids.nl deel ik mijn kennis en ervaring over elektrisch rijden, duurzame mobiliteit en innovaties rondom elektrische auto's. In 2020 gestart met een Renault Zoe en nu een Tesla Model 3 SR+. Met zo'n 50.000km per jaar in de EV genoeg om te delen!