Dat de elektrische auto de auto van de toekomst is dat is natuurlijk geen geheim. Sterker nog, we zien tegenwoordig steeds meer auto’s die volledig elektrisch zijn. Helemaal met het daarbij komende verbod dat er vanaf 2035 geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer van de band mogen rollen, zal het aantal alleen maar toenemen. Maar hoe gaan de garages eigenlijk om met het repareren en ook onderhoud van deze auto’s? Waar de meeste monteurs natuurlijk zijn gespecialiseerd in voertuigen met een verbrandingsmotor, zal de focus met de opkomst van de elektrisch auto alleen maar meer liggen op een stukje techniek en elektronica.

Hoe gaan garages hiermee om?

De meeste garages zijn natuurlijk volledig gespecialiseerd in het repareren van auto’s met een verbrandingsmotor. Monteurs hebben speciale opleidingen gevolgd om bepaalde types motoren te kunnen repareren en daarbij natuurlijk ook de nodige jaren ervaring opgedaan. Des te uitdagingen is het voor een echte vakgarage om te zorgen dat het personeel wordt omgeschoold. Om ervoor te zorgen dat je als garage ook de groep klanten met een elektrische auto kunt bedienen, kun je ervoor kiezen als garage om personeel om te scholen, maar om direct te kunnen inspelen op de stijgende vraag, kun je ook reeds geschoold personeel aannemen. Dit geeft je als bedrijf de tijd om je huidige monteur op te leiden, maar kun je wel direct je klanten met een elektrische auto helpen.

De complexiteit van de nieuwste technologie

Ondanks het feit dat de verbrandingsmotor over veel meer bewegende delen beschikt, is en blijft de elektrische auto een stuk complexer. Helemaal gezien het feit alles op stroom werkt en de technologie zich dusdanig heeft ontwikkeld, dat het een stuk complexer is dan auto’s van jaren geleden. Het voordeel wat elektrische en overigens ook nieuwe benzineauto’s met zich meebrengen, is dat alles vrij eenvoudig uit te lezen is via speciale software. Echter heeft deze complexiteit wel als nadeel dat zelfs een kleine kortsluiting ergens in het systeem ervoor kan zorgen dat de volledige auto niet naar behoren functioneert. Het is en blijft dus voor vele garages een flinke uitdaging. Daar waar het aandeel elektrische auto’s nog niet dusdanig is dat ze er vaak een fulltime monteur voor in dienst kunnen nemen.

Geschreven door

Chris

Op elektrischeautogids.nl deel ik mijn kennis en ervaring over elektrisch rijden, duurzame mobiliteit en innovaties rondom elektrische auto's. In 2020 gestart met een Renault Zoe en nu een Tesla Model 3 SR+. Met zo'n 50.000km per jaar in de EV genoeg om te delen!