Het grote voordeel van elektrisch rijden, is dat je door middel van het remmen, je accu weer deels kunt opladen. Uiteraard houdt dit niet in dat je oneindig kunt blijven doorrijden, maar het kan je wel enkele kilometers schelen op een volle accu. Dus het is zeker de moeite waard om je eens verder in te verdiepen. Hoe dit werkt, vertellen we je in dit artikel. Het is namelijk de bedoeling om je auto in de B-stand te zetten. Hierdoor regenereer je je accu.

Wat houdt de B-stand in?

Wanneer je elektrisch rijdt, dan heb je allerlei verschillende standen. Eén van deze standen is de B-stand. Dit staat voor Brake of in het Duits ‘Bremse’. Kies je voor deze stand, dan remt je auto als het ware op de motor af. Op deze manier wek je als het ware stroom op, zodat je je accu weer vanzelf op kunt laden. Het fijne hieraan is, is dat je niet alleen wat extra stroom genereert, maar ook direct je remschijven deels ontlast, doordat je niet meteen hoeft te remmen.

Hoe werkt het regenereren van energie?

Wanneer je remt, dan doe je dit door middel van de remschijven en remblokken. Door dit te doen, wordt de warmte omgezet in energie. Ontzettend zonde, want deze energie gaat nu allemaal verloren. Het voordeel aan het regenereren van energie, is dat je het opnieuw gebruikt en laat terugleveren aan de accu. Dit gebeurt door middel van een dynamo die wordt geactiveerd tijdens het afremmen op de motor. Zo hoef je veel minder snel te remmen en bespaar je ook je remblokken en remschijven. Het scheelt je dus niet alleen in je verbruik, maar ook in slijtage aan je de onderdelen van je auto.

Hoeveel energie levert het op?

Het regenereren van energie door je auto af te laten remmen op de motor zorgt ervoor dat je stroom teruglevert aan je accu. Echter is het niet zo dat je er ineens flink extra mee kunt rijden. Zo kun je gemiddeld 10 tot 20 kilometer extra rijden op een volle accu. Niet heel veel, maar wanneer je het doorrekent op jaarbasis, dan kan je dit toch al snel de nodige euro’s en dus ook kilometers schelen.