Wanneer je je elektrische auto wilt opladen, dan kun je dit op een aantal verschillende manieren doen. Op het moment dat je zakelijk rijdt, dan is de kans vrij groot dat je op de zaak een laadpaal hebt staan waar je je auto kunt opladen. Ook beschikken de meeste mensen thuis over een laadpaal. Het is natuurlijk wel zo prettig dat je je auto ook gewoon thuis kunt opladen. Een andere optie om je auto op te laden, is door langs de snelweg een laadpaal op te zoeken. Voornamelijk mensen die hun auto willen snelladen kiezen voor deze optie. Maar wat kost het nu eigenlijk, zo’n volle ‘tank’ bij een elektrische auto?

Manier van laden

Eén van de factoren die uiteindelijk bepaald wat jij betaald voor een volle accu, is de manier waarop je je auto oplaad. Heb jij een auto via je werkgever, dan is de kans groot dat je vriendelijk verzocht wordt waar mogelijk je auto op je werk op te laden. Vooral grotere bedrijven beschikken namelijk vaak over een speciaal tarief voor grootverbruik, waardoor het laden voordeliger is. Heb je deze optie niet, dan kun je thuis opladen. Ook dit is afhankelijk van wanneer en hoe je je auto oplaad. Wanneer je namelijk de beschikking hebt over zonnepanelen, dan zul je overdag in bepaalde gevallen praktisch gratis kunnen laden. Kies je voor een snellader langs de snelweg, dan ben je veruit het duurste uit natuurlijk.

Lees ook:  Wat is de beste elektrische auto van 2023?

Accucapaciteit

Naast de manier van laden, speelt ook de accucapaciteit een grote rol. Een accu met een actieradius van 200 kilometer is natuurlijk goedkoper om op te laden, dan wanneer je een accu hebt die 500 kilometer bereik heeft. Het is daarom dus ook verstandiger om per kilometer uit te rekenen wat het je kost, indien je natuurlijk een eerlijk vergelijk wilt kunnen maken.

Gebruik van de auto

Net als bij een benzine auto, speelt ook je rijgedrag bij een elektrische auto een grote rol. Wanneer je namelijk in de zomermaanden de airco aanzet, zal dit natuurlijk ten koste gaan van je accu. Dit geldt daarnaast ook voor de snelheid, het gewicht van de auto en de weersomstandigheden. Bij koud weer verbruikt je auto namelijk meer stroom, dan wanneer het buiten warmer is.