Elektrisch rijden wint snel aan populariteit, en dat is niet zonder reden. Naast de voordelen voor het milieu, biedt elektrisch rijden ook financiële voordelen op de lange termijn. Maar wanneer wordt elektrisch rijden echt rendabel? Dat is een vraag die veel automobilisten zich stellen voordat ze de overstap maken. In dit artikel bekijken we de verschillende factoren die bijdragen aan de rendabiliteit van een elektrische auto.

De aanschafkosten van een elektrische auto

Een van de grootste drempels voor veel mensen is de hogere aanschafprijs van een elektrische auto in vergelijking met een benzine- of dieselauto. Elektrische auto’s zijn in aanschaf vaak duurder vanwege de kosten van de batterijtechnologie. De aanschafprijs kan echter aanzienlijk variëren, afhankelijk van het model, de merkkeuze en de grootte van de batterij. Toch wordt de prijs van elektrische auto’s de laatste jaren steeds lager, mede door verbeteringen in de productieprocessen en overheidsstimuleringen.

Hoewel de aanschafprijs hoger is, zijn er tal van subsidies en belastingvoordelen beschikbaar die de aankoop van een elektrische auto aantrekkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan de Milieu-investeringsaftrek (MIA), de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), en de lage bijtelling voor zakelijke rijders. Voor particulieren is er soms een subsidieregeling voor elektrische auto’s (SEPP), waarmee je een deel van de kosten kunt terugkrijgen. Daarnaast betaalde je geen wegenbelasting voor volledig elektrische voertuigen tot 2025.

Lagere gebruikskosten

Waar de aanschafkosten misschien hoog lijken, kunnen de lagere gebruikskosten ervoor zorgen dat een elektrische auto op de lange termijn voordeliger is dan een brandstofauto. De kosten voor het opladen van een elektrische auto liggen namelijk aanzienlijk lager dan de kosten voor benzine of diesel. Zoals eerder besproken, kost het laden van een elektrische auto thuis gemiddeld tussen de € 4 en € 5 per 100 kilometer, terwijl dit bij een benzineauto al snel meer dan het dubbele kan zijn.

Daarnaast heeft een elektrische auto minder bewegende onderdelen, wat resulteert in lagere onderhoudskosten. Denk bijvoorbeeld aan het ontbreken van een traditionele verbrandingsmotor, waardoor je minder vaak olie hoeft te verversen, geen uitlaat hebt die kan roesten, en de remmen minder snel slijten dankzij regeneratief remmen.

De actieradius en laadmogelijkheden

Een andere belangrijke factor in de rendabiliteit van elektrisch rijden is de actieradius van de auto en de beschikbaarheid van laadmogelijkheden. Moderne elektrische auto’s hebben een actieradius die voor de meeste dagelijkse ritten meer dan voldoende is. Toch kan het laden onderweg bij snellaadstations duurder zijn dan thuisladen. Hierdoor is het hebben van een laadpaal thuis of op het werk een belangrijk element om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Ook de ontwikkeling van het laadinfrastructuur in Nederland speelt een rol. Het netwerk van openbare laadpunten breidt zich steeds verder uit, waardoor laden onderweg steeds eenvoudiger wordt. Hierdoor hoef je minder vaak gebruik te maken van dure snelladers.

Wanneer wordt elektrisch rijden rendabel?

Elektrisch rijden wordt rendabel wanneer de lagere gebruikskosten de hogere aanschafprijs compenseren. Dit punt wordt meestal bereikt na enkele jaren, afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt. Voor mensen die veel kilometers maken, bijvoorbeeld zakelijke rijders, kan elektrisch rijden al binnen een paar jaar voordeliger zijn dan rijden op benzine of diesel. Voor mensen die minder vaak rijden, kan het wat langer duren voordat de investering is terugverdiend.

De gemiddelde terugverdientijd van een elektrische auto ligt meestal tussen de 5 en 7 jaar, afhankelijk van factoren zoals laadgewoonten, onderhoudskosten en subsidies. Als je daarnaast zonnepanelen hebt en je eigen elektriciteit kunt opwekken, kan dit de kosten nog verder drukken en de terugverdientijd verkorten.

Duurzame investering op lange termijn

Elektrisch rijden is niet alleen financieel aantrekkelijk, maar ook een investering in een duurzamere toekomst. De auto-industrie verschuift steeds meer naar elektrische voertuigen, en met de vooruitgang in batterijtechnologie worden elektrische auto’s steeds efficiënter en betaalbaarder. Bovendien worden de regels rondom uitstoot en emissievrije zones in steden strenger, wat elektrisch rijden nog aantrekkelijker maakt voor de toekomst.

Geen twijfel meer

De vraag wanneer elektrisch rijden rendabel is, hangt af van meerdere factoren zoals aanschafkosten, gebruikskosten, subsidies en je persoonlijke rijgedrag. Hoewel de initiële kosten hoger zijn, zorgen de lagere gebruikskosten en belastingvoordelen ervoor dat de investering op de lange termijn de moeite waard is. Elektrisch rijden kan al na enkele jaren voordeliger zijn dan rijden op fossiele brandstoffen, zeker voor degenen die veel kilometers maken en thuis kunnen laden.