De tijd die nodig is om je elektrische auto op te laden, hangt van verschillende factoren af, zoals het type laadpaal, de capaciteit van de accu van je auto en het vermogen waarmee je laadt. In deze blog gaan we dieper in op de laadtijden van een elektrische auto bij verschillende laadvermogens, inclusief snelladen tot 100 kW, thuisladen via 220V (2,4 kW) en normaal laden via 11 kW.

Factoren die de laadtijd beïnvloeden

Er zijn verschillende factoren die de tijd bepalen die nodig is om je elektrische auto op te laden:

1. Capaciteit van de accu (kWh)

De capaciteit van de accu, uitgedrukt in kilowattuur (kWh), speelt een grote rol in de laadtijd. Hoe groter de batterij, hoe langer het duurt om deze op te laden. Een auto met een grotere batterij (zoals een Tesla Model S met 100 kWh) heeft meer tijd nodig om op te laden dan een auto met een kleinere accu, zoals een Nissan Leaf met 40 kWh.

2. Laadvermogen van de laadpaal (kW)

Het laadvermogen van de laadpaal bepaalt hoeveel stroom er per uur naar de auto wordt gestuurd. Er zijn verschillende soorten laadstations:

  • Thuisladen (220V, 2,4 kW): Dit is het standaard stopcontact in huis. Het opladen met een 220V-aansluiting duurt aanzienlijk langer, vooral als de batterij groot is.
  • Normaal laden (11 kW): Dit is een veelvoorkomend vermogen voor laadpalen thuis en op publieke plekken. Deze laadpalen kunnen een gemiddelde auto sneller opladen dan een standaard stopcontact.
  • Snelladen (tot 100 kW): Snelladers, die vaak bij openbare laadstations te vinden zijn, kunnen je auto veel sneller opladen, vaak binnen een uur voor een groot percentage van de batterij.

3. Laadvermogen van de auto

De ingebouwde lader van de auto bepaalt hoeveel vermogen de auto kan ontvangen, zelfs als de laadpaal een hoger vermogen heeft. Niet alle elektrische auto’s kunnen profiteren van snelladen tot 100 kW; sommige auto’s kunnen slechts tot 11 kW laden, zelfs als de laadpaal meer vermogen biedt.

Laadtijden bij verschillende laadvermogens

Hieronder volgen de verwachte laadtijden voor drie verschillende laadscenario’s: snelladen tot 100 kW, normaal laden via een 11 kW laadpaal en thuisladen via 220V (2,4 kW). De tijden zijn bij benadering en kunnen variëren afhankelijk van de accucapaciteit en het vermogen van de auto.

1. Snelladen tot 100 kW

Met een snellaadstation van 100 kW kun je je elektrische auto snel opladen. Dat kan bij sommige auto’s ook wel tot 300 kW, maar we gaan even uit van 100 kW om het verschil goed te kunnen duiden. Dit is de snelste manier van opladen en wordt vaak gebruikt voor lange ritten onderweg. De exacte laadtijd is afhankelijk van de accucapaciteit en hoe leeg de accu is, maar hier is een indicatie van de laadtijd voor populaire auto’s:

AutoAccucapaciteitSnelladen (100 kW)
Nissan Leaf40 kWh30 – 40 minuten
Tesla Model 375 kWh50 – 60 minuten
Hyundai Kona64 kWh45 – 55 minuten
BMW i342 kWh30 – 40 minuten

De laadtijden voor snelladen zijn kort omdat het laadvermogen van de laadpaal veel hoger is dan bij normaal laden. In veel gevallen kan je in ongeveer 30 tot 60 minuten de helft of meer van je batterij opladen.

2. Normaal laden (11 kW)

Een laadpaal van 11 kW biedt een gemiddelde laadsnelheid en is geschikt voor thuisladen of bij openbare laadstations. Bij een 11 kW laadpaal duurt het opladen aanzienlijk langer dan bij een snellaadstation, maar het is nog steeds snel genoeg voor dagelijks gebruik. Hier is een schatting van de laadtijden voor enkele populaire modellen bij een 11 kW laadpaal:

AutoAccucapaciteitNormaal laden (11 kW)
Nissan Leaf40 kWh3,5 – 4 uur
Tesla Model 375 kWh6,5 – 7 uur
Hyundai Kona64 kWh5,5 – 6 uur
BMW i342 kWh4 – 4,5 uur

Met een 11 kW laadpaal kun je je auto meestal in enkele uren opladen, afhankelijk van de capaciteit van de accu. Dit maakt het ideaal voor opladen thuis of op je werkplek, waarbij je genoeg tijd hebt om de accu volledig op te laden terwijl je andere activiteiten uitvoert.

3. Thuisladen (220V, 2,4 kW)

Thuisladen via een standaard 220V-stopcontact is de langzame manier van opladen. Dit is ideaal voor het opladen gedurende de nacht, maar het duurt wel veel langer dan normaal laden of snelladen. Hier is een schatting van de laadtijden voor een 220V-stopcontact:

AutoAccucapaciteitThuisladen (220V, 2,4 kW)
Nissan Leaf40 kWh16 – 18 uur
Tesla Model 375 kWh30 – 35 uur
Hyundai Kona64 kWh27 – 30 uur
BMW i342 kWh18 – 20 uur

Hoewel het opladen via een 220V-stopcontact het langzaamst is, kan het voldoende zijn voor mensen die hun auto ’s nachts opladen, wanneer ze de auto toch niet gebruiken.

Samenvatting van laadtijden

LaadtypeVermogenLaadtijd (voorbeeld auto)
SnelladenTot 100 kW30 – 60 minuten
Normaal laden11 kW3,5 – 7 uur
Thuisladen220V (2,4 kW)16 – 35 uur

De juiste laadoptie kiezen

De keuze voor de laadoptie hangt af van je situatie. Als je regelmatig lange ritten maakt, is snelladen ideaal om snel weer op pad te kunnen. Voor dagelijks gebruik is een 11 kW laadpaal vaak voldoende, en voor nachtelijk opladen is thuisladen via een 220V-stopcontact een prima optie. Het is belangrijk om te weten dat de laadsnelheid altijd afhankelijk is van zowel de laadpaal als de auto, dus zorg ervoor dat je de juiste apparatuur hebt om optimaal te profiteren van de laadsnelheid.